The biggest collection of MySpace 2.0 Layouts online
MySpaceLayouts

Showing posts with label Bicara Dakwah. Show all posts
Showing posts with label Bicara Dakwah. Show all posts

Friday, October 7, 2011

Lawak ke??

Assalamualaikum dear readers..=)

Letih2..arini seharian bertapak..Badan pun dh bagi isyarat 'in danger'..huhu..
Wlaupun letih, smpat lagi online skejap..Facebook..Blogging..Hati tertarik untuk baca satu artikel kt Fb..& artikel ni buatkan aku terfikir panjang..Sekadar renungan dan perkongsian..Artikel tu berbunyi......

Assalamualaikum wbt..
Wahai sahabat² seagama denganku .. Tolonglah ambil masa 3 minit untuk baca note ini . 3 minit je, tak lama pun ..

Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi .. Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih … Bayangkan benda ini berlaku pada anda ..

Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yg di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah .. Tiba² masuk dua orang lelaki yg menutupi seluruh tubuhnya dengan pakaian hitam .. Tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun .. Lalu salah seorang lelaki tu bertempik “ Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu ” .. Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri .. Daripada jumlah yg 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing² termasuk Pak Iman tu .. Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata “ Ok Pak Iman , saya dah halau SEMUA yang hipokrit , sekarang bolee lah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat ” .. Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah ..

Macam mana .. Adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas .. Selain terhibur anda fikirkanlah …

“ Lawak kan , dari 1,000 orang yg mengaku dia Islam , hanya 20 yg betul-betul BERIMAN … “

“ Lawakkan berapa banyak manusia yg mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya .. Kedua lelaki hanya membawa mesin-gun .. Dia tak kata pun nak bunuh .. Tapi generasi sekarang .. Amat lemah .. Baru kena ugut terus lari lintang pukang .. Lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi .. ”

“ Lawak , ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja .. Tu pun bila time sembahyang jumaat .. Tunjuk muka kat orang kampung .. Ada tu lagi dashyat setahun 2 kali jaa .. Bila time sembahyang raya .. ”

" Lawakkan , ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al-Quran ”

“ Lawakkan , berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara , akhirat adalah tempat yang kekal , tapi berlumba² mengejar dunia .. ”

“ Lawak , kita bolee bersembang dengan boyfriend atau girlfriend berjam-jam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai .. Tak cukup masa .. "

Dan lebih lawak lagi , bila kita boleh post banyak thread atau note yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel² yang berunsur agama Lawak kan ?? Kenapa ? Gelak tu kan realiti ..

Tapi yg paling lawak sekali .. Berapa orang yg lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain .. Berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membaca ? Berapa banyak ?? Wallahualam .


Renung-renungkan..Jaga diri, jaga iman..Wasalam..=)

Monday, September 12, 2011

..Tentera Yang Curang..

Assalamualaikum wbt..=)

Err..kekok pulak rasanya jari jemari menekan punat lappy utk update side MaHaBaH iLaHi ni..huhu..maaf la ye..dah lama xmenaip ni, tak tau plak cne nak start..hehe..ok2..ehem..ehem..

Hamdallah..Syukur yang tak terhingga dipanjatkan buat Ilahi kerana masih menghidupkan aku hingga hari ini..melimpahkan aku dengan segala macam nikmat yang jarang sekali penghargaan kuberi kepadaNya..Allah..

Kekadang, ketika bersendirian, terfikir jugak bagaimanakah pengakhiran hidupku kelak..baikkah? alhamdulillah kalo itu takdirnya..burukkah? nauzubillah..xtertanggung rasanya.. Andainya Dia menginginkan kembali nyawa pinjaman dalam jasad ini, berapa banyak bekalankah yang menjadi teman di dunia sana?

Sebagai seorang hamba kerdil lagi hina yang dilimpahkan dengan kenikmatan, aku bermohon perlindungan daripada istidraj (which can make me astray from Your way)..aku berpegang dengan satu kata-kata yang diberikan oleh seorang yang sangat dihormati, kata beliau, 'jgn lalai..kita hari ini xmelambangkan kita hari esok.' Simple! but it gives deep meaning to me..

Xfhm??ok2..perumpamaannya cmni ye..

........................................................


Hari ini...




Hari esok..


Kita xtau apa takdir kita pada masa akan datang..Hanya Allah yang Mengetahuinya..Mungkin juga kenikmatan yang kita kecapi pada hari ini boleh mendatangkan mudarat kepada kita..Atau kata lainnya 'istidraj'..Nauzubillah..Sahabat, berdoalah mohon perlindungan..daripada bisikan syaitan yang boleh merosakkan 'organ' yang paling berharga dalam diri kita..HATI! Sekiranya 'organ' itu diserang, curanglah tentera yang lain terhadap Khaliqnya..

Tadah tangan cpt! Nak doa utk kalian jgk ni..=)

Bismillahirrahmanirrahim...

Ya Allah..
Ya Tuhan kami,
curahkanlah kesabaran atas kami
dan teguhkanlah pendirian kami
serta bantulah kami terhadap golongan yang kafir.

Ya Allah..
Ya Tuhan kami,
janganlah kau palingkan hati kami
setelah Engkau tunjuki dan berilah kami dari hadhirat-Mu rahmat
karena Engkau adalah Yang Maha Pemberi.

Ya Allah lindungilah kami daripada kesesatan dan terpesongnya iman,
dan berilah kami petunjuk dari kemungkinan sesat.
Ya Allah sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara kami dan hati kami,
maka berilah penghalang antara kami
dan antara syaitan serta perbuatannya.

Ya Allah aku mohonkan pada-Mu jiwa yang tenang tenteram,
yang percaya pada pertemuan dengan-Mu
dan redha atas keputusan-Mu serta merasa cukup puas dengan pemberian-Mu.

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ

Artinya: “Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu.” (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ

Artinya: “Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu.” (HR. Muslim)
Ya ALLAH..Perbaikilah urusanku, tetapkanlah aku dan rakan seperjuanganku dengan perkataan yang tetap teguh di dunia dan akhirat.
Amin Ya Rabbal Alamin..

Akhir kata, kalo nak gula-gula, jgn g beli kopi..Nanti pahit yg dpt..Kalo nak syurga, jgn g tempah neraka..Nanti sakit yang dpt..Selamat Beramal..Salamun alaikum =)

Tuesday, May 17, 2011

..Put A Distance From Me, Pleaseee..

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..Bingkisan ini hanya sebagai ingatan buat kebaikan kalian dan untuk diri ana juga..

Jauhilah ana...sebab ana tidak mampu menjaga diri sebaik mungkin apabila didekati ajnabi..Ana tidak pasti akan dapat menjaga hati ini daripada hasutan syaitan..hasutan yang sentiasa membawa ke arah kehancuran..

Jauhilah ana...sebab ana tidak sanggup diazab di akhirat kelak..ana tidak mampu menanggung azab itu walaupun sedikit..disebabkan hati ana dikotori dengan perasaan cinta yang bukan kerana Allah..

Jauhilah ana...Sebab ana tidak mahu ada yang mendapat dosa lantaran fitnah.. daripada mata yang memerhati, lidah yang mencerca kerana kesalahan yang ana lakukan..kerana ana didekati lelaki ajnabi walaupun niatnya hanya ingin berkawan..kasihanilah mereka..

Jauhilah ana...sebab ana malu setiap anggota tubuh ini akan menyuarakan kemaksiatan yang telah ana lakukan..ana malu dosa itu ditayangkan kembali di hadapan seluruh isi alam..masyaAllah..

Jauhilah ana...sebab ana tidak kuat dalam bermujahadah kepada Allah..ana hanya inginkan cinta daripadaNya..ana inginkan ikhlaskan niat semata-mata keranaNya..bantulah ana dengan menjauhi diri ini..

Jauhilah ana...sebab ana tidak mahu hati ini diserang rindu kepada yang haram bagi ana..ketahuilah, hati muslimat itu sangat lembut, mudah tersentuh oleh keprihatinan dan kasih sayang yang diberikan..ana hanya harapkan kasih sayang itu daripada Allah dan lahir daripada ikatan yang suci..

Jauhilah ana...sebab iman ana tidak seteguh Khadijah..iman ana tidak secantik Zulaikha..malah tidak setanding Rabiatul Adawiyah..ana tidak mahu iman yang nipis itu dicarik-carik lagi oleh nafsu liar yang meronta-ronta..

Jauhilah ana...sebab ini mungkin ujian daripada Allah untuk kita..bagaimana sekiranya ujian sebegini pun tidak mampu ana tepis..ana tidak kuat..bantulah ana..

Kadang-kadang, tanpa disedari setiap perbuatan yang membuatkan kita selesa itu merupakan ujian daripada Allah..dalam keselesaan itu, terselit kemurkaan Allah jika kita tidak segera menjauhinya..Diri ini tidak kebal dengan ujian..belum cukup ampuh untuk digugat dengan segala perkara batil..kadang-kadang tumpas sebelum berjuang..

Dalam jalan ini mardhatillah yang dikejar..biarlah syariat menjadi kepala..bukan nafsu yang menjadi pengemudinya..tiada kemanisan sekiranya tiada pengorbanan..biarlah tarbiyah mengajar..agar peribadi yang dibina sentiasa mekar di jalan Allah..

Ingatan tulus ikhlas.. Assalamualaikum..=)

Monday, April 25, 2011

Allah Is Our Aim

Assalamualaikum..=)

Dengan nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..Puji dan syukur hanya kupanjatkan kehadrat Yang Esa..Tiada yang laen selain diriNya..Dialah yang memiliki seluas-luasnya alam yang indah ini..

Perubahan..bukan sesuatu yang mudah dan dipandang remeh..ia memerlukan pengorbanan yang besar..ia memerlukan mujahadah untuk terus kekal istiqamah..Sesungguhnya beruntunglah mereka yang dikurniakan Allah hidayah untuk berubah..syukur Ya Rabb..

One more thing dalam jihad merubah diri, perkara utama yang menjadi kemestian untuk disemak ialah niat..Adakah berubah semata-mata kerana Allah? Adakah berubah untuk ingin mendapat keredhaanNya? Adakah berubah kerana pujian makhluk?Atau adakah berubah kerana ingin menukar imej diri supaya mendapat perhatian?

Alhamdulillah sekiranya perubahan dalam diri semata-mata kerana Allah s.w.t. Namun, sekiranya selain daripada itu,beristiqfarlah..muhasabahlah diri masing-masing..Sesungguhnya niat itu ada dalam diri setiap manusia..sama seperti ikhlas, tiada yang mampu mengetahuinya selain Allah dan yang empunya diri..jauhilah diri daripada sifat riak dan takabbur..sesungguhnya ia bagaikan klorox yang mampu mengikis pahala kita..(dah la pahala pun kurang, kena kikis lagi..)

Ingatlah..sesungguhnya setiap amalan kita dinilai berdasarkan niat..sebanyak mana pun amalan seseorang hamba Allah, ia tidak akan dinilai bahkan akan dicampak ke muka seperti kain buruk di akhirat jika niatnya bukan kerana Allah..(betulkan sekiranya salah) Oleh itu sama-samalah kita mengikhlaskan semua perbuatan kita semata-mata kerana Allah..Usah risau sekiranya tidak mendapat pengiktirafan semasa makhluk, kerana sebaik-baik pengiktirafan hanyalah daripada Allah yang Maha Agung..

Akhir kalam, jom sama-sama kita upgrade iman, upgrade amalan dan upgrade diri..dan doakan semoga kita tergolong dalam kalangan hamba yang saling ingat mengingati dan terhindar daripada kerugian dunia dan akhirat..hamba yang sentiasa terpelihara imannya, jasadnya serta ruhnya oleh Allah s.w.t..

*Jangan risau jika rupamu tidak menawan..risaulah jika nurani tiada pengisian..jangan risau diri jarang mendapat pujian..risaulah jika akhlak murahan..jangan risau jika dirimu tiada kelebihan.. risaulah jika diri jauh dari Tuhan..

Wallahua'lam..

Sunday, April 17, 2011

Dengarlah Duhai Hati..

Assalamualaikum..=)

Feeling great to see you again my dearest readers..Thanks alot for spending ur precious time reading my entry...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat Baginda...



Siapa yang mengakui indahnya bunga?

Dengan warna yang menarik dan bau yang harum, ia sering menjadi idaman...

Kadang-kadang ia juga menjadi perhiasan...

Mata yang menilai pula mendapat tafsir tentang keindahan dari akalnya...

Akal yang baik dan cerdas adalah akal yang dipandu oleh kasih Allah dan Rasulnya...

Bukankah ini yang dinamakan iman???


Tidak seorang pun yang dapat menafikan, betapa indahnya awan petang. Warnanya yang begitu menawan, memukau setiap mata yang memandang, setiap hati yang terusik dan tiap jiwa yang rindukan kedamaian. Namun... lebih indah lagi sekiranya hati kecilnya berkata: 'Mahasuci Allah, tidak engkau jadikan semua ini sia-sia. Mahasuci Engkau Ya Allah, lindungilah aku dari api neraka.'

Begitu juga dengan keindahan jeram-jeram di kali, dedaunan gugur dihembus angin. Peristiwa-peristiwa sebegini amat meniggalkan kesan kepada hati makhluk yang bergelar insan. Itulah hakikatnya, fitrah jiwa manusia, jiwanya cenderung kepada keindahan dan kecantikan. Biar apapun pangkat dan kedudukannya.

Seorang kaya mungkin merasakan bahawa keindahan itu ialah rumahnya yang tersergam indah di atas bukit dan potretnya yang dilukis hebat. Seorang fakir pula mungkin merasakan bahawa keindahan itu adalah dari riak wajah anak-anak kecilnya yang menunggu kepulangannya.

Namun tidak ramai yang mengetahui, tentang wujudnya satu keindahan hakiki... indahnya ia membuahkan perasaan kasih sayang pada ibu dan ayah. Indahnya ia, melahirkan rasa kasih pada sahabat dan indahnya ia memandu akal dan jiwa kepada ketenangan, kedamaian, dan kerinduan kepada kebahagiaan. Itulah tanda kasih dan sayang pada Maha Pencipta dan Maha Pengasih. Itulah tanda kasih dan sayang pada Allah dan Rasulnya.

Hatinya berbisik lagi 'Ya Allah, banyaknya nikmat-Mu padaku. Tapi... sedikitnya aku bersyukur. Ya Allah, hatiku tahu nafsu jahat itu musuhku, tapi banyaknya jalan-jalannya yang telah aku turuti. Ya Allah, besarnya pengorbanan ayah, tingginya nilai kasih dan mesra ibu, tapi aduhai... sedikitnya doaku untuk mereka. Ampunkan, ampunkanlah wahai yang Maha Pengasih'

Marilah kita bersama-sama berlumba-lumba untuk memiliki keindahan iman ini. Milikilah ia dengan banyak merenung dan memikirkan nikmat-nikmat Allah... Milikilah ia dengan ilmu yang mendalam, mudah-mudahan dengannya keindahan yang hakiki akan kita peroleh. Tidak
seperti keindahan dunia ini yang hanya bersifat sementara...(pesanan buat diri sendiri dan kalian juga)

~Wallahua'lam~

Sunday, March 27, 2011

Dia Menjadi Pilihan..

Assalamualaikum..=)

My spirit was back when I was watching Pertandingan Akhir Akademi Al-Quran Musim Ke-5 last night which was held at the Putrajaya International Convention Centre (PICC).. Deep in my heart, I always pray to Allah..Ask Him to give me a chance to be like them..to learn what they had learned..Allah willing..

Let me introduce to all of you the finale of Akademi Al-Quran 5

There were the great participants who had performed last night:

1) Mohamad Husaini Mahmur, 19 years old, from Negeri Sembilan

At a young age, he was able to master one part of knowledge of Al-Quran..subhanallah..feels ashamed of him..hukhuk..


2) Mohd Syahriansyah Apin, 25 years old, Sabah


3) Muhamad Nasir Mohamad Salleh, 21 years old, Selangor


4) Suhailah Zulkifly, 22 years old, from Melaka

She was the only single female participant in the competition..I like..=)

Let us recall the contestants that have been successful in Akademi Al-Quran
There were...

Anuar Hasin (juara AQ1)
Abdullah Fahmi Che Nor (juara AQ2)
Fakhrul Radzi Khamaruddin (juara AQ3)
Ahmad Tirmizi Ali (juara AQ4)

And the latest one..

Mohd Syahriansyah Apin (juara AQ5)

I hope more such programs will be displayed instead of Akademi Fantasia, Mentor and etc..Nothing more to say..I'm excited rite now..May Allah bless me and u to guys..=)

Tuesday, March 15, 2011

..Indahnye Teguran Allah..

Assalamualaikum..dear readers..=)

Subhanallah..alhamdulillah..lailahaillallah..Allahu akhbar..tenang rasanya sekembali daku ke kampung halaman..meniti hari2 cuti..insyaAllah..berjuang di muka bumi Allah sebelum berangkat ke alam yg seterusnya..nyaman menghirup udara segar..pancainderaku seakan-akan terpaku pabila menyaksikan keindahan bumi Allah tika mentari di ufuk Barat tersergam indah..tiada taranya..

'Subhanallah' bisik hatiku..

Tiba-tiba....

'Ha tu dok buat apa lagi??dah azan maghrib dah nu..g smbayang..xabis2 termenung..' tersentak daku dengan suara itu..lembut tp pnuh dengan ketegasan..

'Erkk..ok ma..jap la..nak rehat jap..kejap je..' balasku..

'Camni ke nak jawab dengan Allah nnti kalo disoal knapa sembahyang lambat, xkan nak jawab sbb nak berehat kejap?' tersentak lagi..mendalam maknanya..

'Yela..ok2..anakmu menurut perintah..jgn marah ek..t muka kedut' Pura2 cool..tp dlm hati bgai direnjat elektrik..

Usai solat maghrib, terfikir balik apa yg ma ckp td..fikiranku melayang sendirian..mmg betul..sepatutnya dahulukan solat..bukan yg lain daripadanya..hmm..ada kala, manusia mengerti salahnya di mana..namun diri tak punya usaha untuk mengubahnya..

Wahai makhluk Allah yg diciptakan dengan akal fikiran..berfikirlah kalian (termasuk diri ini)..tiada apa yg lebih penting daripada suruhan dan larangan Allah..Sudah bersediakah kalian menuju kematian sedangkan ibadah wajib selalu sahaja dilalaikan? Solat..mmg solat..cukup 5 waktunya..siap ngan ibadah sunnat..alhamdulillah..amat bagus..tp cuba fikir balik..adakah solat kita berkualiti?adakah ianya dilaksanakan di awal waktu?

Ya..mmg betul jika ada yg menyangkal apa yg kukatakan ini..kualiti solat diukur dengan kusyuknya seseorang itu dalam melaksanakan solatnya..tp bila dilaksanakan juga penting bukan?utk mendapatkan solat yg kusyuk amat sukar..tp masih boleh diusahakan..utk solat diawal waktu, mudah kan..itu semua bergantung atas kehendak masing2..

Ku untaikan pengalamanku sebagai pengajaran buat diriku dan kalian juga..Yg baik, ambillah sebagai pedoman..yg salah harap dibetulkan..diri ini juga masih berusaha melakukan apa yg dikata..Sungguh, aku tak mahu menjadi manusia yg hanya mampu berhujah, tp tidak dizahirkan apa yg dihujahkan..Mudah-mudahan kita semua mendapat redha Allah..keberkatan daripadaNya..insyaAllah..=)

Ok..last but not least,jaga diri..jaga iman..insyaAllah, Allah bersama dengan kita..wasalam..

Monday, February 21, 2011

Solehah ke Aku?

Solehahkah aku??
Andai solat yang 5 juga masih lagi tidak kukuh,
Masih lagi tidak tepat pada waktunya,
Liat untuk berjemaah pula...

Solehahkah aku??
Andai al-Quran masih lagi jarang dihadam,
Lebih banyak menghadap Facebook berbanding al-Quran,
Majalah yang sia-sia masih jadi tatapan saat kebosanan...

Solehahkah aku??
Andai mulut ini masih lagi tidak berzikir padaNya,
Lebih banyak mengumpat dan mencaci orang disekeliling,
Berbicara tanpa adab sopan..

Solehahkah aku??
Andai auratku masih lagi dipamerkan pada mereka yang tidak berhak,
Menjadi tatapan pada lelaki ajnabi,
Mengikut fesyen barat yang kian hilang muslimahnya...

Solehahkah aku??
Andai membiarkan umat Islam yang lain hidup dalam kesengsaraan,
Malah jarang sekali mengambil tahu issu ummah,
Hanya sibuk mengejar keperluan sendiri...

Solehahkah aku??
Andai tidak sabar dalam menghadapi mehnah,
Banyak pula merungut dengan takdir Allah,
Merasakan bahawa Allah tidak kasihan padaku...

Solehahkah aku??
Andai diri ini tidak taat pada orang-orang tuaku,
Menanyakan khabar mereka apatah lagi tika berjauhan,
Sibuk melayan kekasih hati hingga kredit kehabisan...

Solehahkah aku??
Andai tugas untuk membela agama malas untuk melaksanakannya,
Tetapi boleh sahaja menontong wayang dan berhibur tanpa batas,
Mengikut kawan menuju kebinasaan,meninggalkan jemaah da'wah terkapai-kapai...

Solehahkah aku??
Andai hati tidak tertaut dengan majlis ilmu,
Mendabik dada dengan ilmu yang cetek dan sesat,
Bukankah majlis ilmu merupakan taman-taman syurga di dunia...


Renung2kan wahai sahabat sekalian..=)

Tuesday, December 7, 2010

..Seat-belt & Tudung? Ade Kaitan Ke?..

Assalamualaikum..=)

Xnk ckp byk2..just nk share pe yg aku terbaca je..slamat membaca..=)

Pada suatu petang....berhampiran surau Fakulti Perakaunan, UUM.

Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.

" Awak, boleh saya tanya?"

"Hmm, iya..boleh" Jawab saya sambil tersenyum.

"Kenapa awak pakai tudung besar-besar ya..tak rimas ke?" Dia bertanya.

Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.

"Tapi kenapa ya?"

"Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.

Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.

" Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh?"

Dia mengangguk

"Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.

"erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.

" Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.

"Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.

"Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.

"So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.

" Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

"Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"

"Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga"

Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.

"Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."

Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut.

"Ok, lets me explain ya. Persoalan kenapa saya pakai tudung yang besar-besar sama sahaja dengan jawapan awak tadi tentang kenapa kita pakai seatbelt bila memandu. Tujuannya sama. iaitu keselamatan" Saya menjawab mengikut jawapannya pada persoalan tadi. dan dia semakin merenung saya sambil berfikir.

"Tapi kalau tak pakai seat-belt, tak apa-apa kan? Tak berdosa, kan? Asalkan kita yakin kita mampu memandu dengan baik.Tapi yakin ke kita bila kita memandu tanpa memakai seat-belt walaupun memandu dengan baik dan berhemah, kita akan selamat?"

Dia menggeleng kepala tanpa suara.

" Hmm, thats why saya cuba menjaga keselamatan hidup saya dengan tudung yang besar. Sebab saya tak tahu apa bencana yang sedang menanti. Semuanya untuk tujuan keselamatan ditambah pula dengan galakan agama yang suruh kita menjaga pemakaian yang lebih selamat'. Iya, tudung kecil atau tudung biasa tak mengapa, asalkan mampu menjaga diri sebab dunia sekarang, tau-tau je la kan, banyak godaanya. Kadangkala hanya kita yang berhemah di jalan, tetiba sedar-sedar kita kena langgar, nasib baik pakai seat-belt...hehehe".Saya tergelak kecil. Berharap agar mengundang bibit mesra dengannya.

" Dan satu lagi, kereta sekarang macam-macam gaya dan jenama, kan? Orang ramai tergilakan kereta-kereta canggih sehingga lupa nak menjaga keselamatan. Ramai je yang berkereta canggih tapi akhirnya tercampak keluar dari keretanya sendiri apabila berlaku kemalangan yang tidak diigini. Macam tu jugak tudung, sekarang ni macam-macam fesyen, tapi masih lagi tak ikut syariat. Ketat sana, singkat sini. Bukankah itu membahayakan hidup? " Saya tersenyum. Sedaya upaya membuatkan dia terus berfikir.

"Tudung besar yang saya pakai ini bukan untuk mintak penghormatan daripada sesiapa pun. Tapi tak lari dari tujuan keselamatan. Selamat untuk diri sendiri, selamat untuk orang lain dan juga yang penting, saya nak cuba penuhi galakkan agama supaya menjaga diri melalui pemakaian."

"So, persoalan rimas atau tak, dah terjawab tadi..kan?" Saya bertanya kembali. Dia memandang bebola mata saya mencari pengertian.

"Tak rimas ke pakai tudung besar-besar?. Hmm, hanya yang pakai sahaja yang tahu. Kadang tu rimas jugak la, lebih-lebih lagi musim panas. Tapi tahan sikitla, sebab prinsip kita untuk jaga keselamatan. Sebab itu, pemandu yang paling berhemah adalah pemandu yang sentiasa menjaga keselamatannya..betul tak? Saya terus bertanya. Dan dia mengangguk.

"So, faham tak kaitan antara tudung besar dengan seat-belt?" Saya bertanya dengan lembut, memancing kefahamannya..

Dia mengangguk...

"Maaf, saya pergi dulu ya..kelas saya dah nak start" Saya bangun dari kerusi dan mohon mengundur diri.

" Iya" Jawabnya ringkas, masih lagi seolah-olah memikirkan sesuatu.

Saya berjalan meninggalkan dia menuju ke kelas sambil brmonolog sendirian.

'Hmm, ada kaitan jugak ya seat-belt dengan tudung besar ni..sebelum ni tak pernah terfikir' Tersenyum saya..moga hari ini sedikit ilmu itu mampu meluaskan selautan kebaikan...dan membukakan jalan buat mereka yang mencari jalan.. ameen.

dan saya..terus berjalan, sambil membetulkan 'seat-belt' saya yang asyik terasa longgar sahaja pin'nya...kena pakai betul-betul nanti tak selamat...hehe...

Monday, November 8, 2010

..Peperiksaan? Ikhlas Ke Kita Selama Ni?..

Assalamualaikum..=)

Dear readers..(eh, cm nak wat surat la plak..hehe) Urmm..skrg tepat kul 2.25 ptg..rehat kjap..asyik dok study utk exam je..(study ke?teett..) otak pun dh dpt 1 mesej yg berbunyik..'No space for new message'..

(cop2..msej ada bunyi ke? ahh..biar ar..msj aku je special sket..kui3

..) Nak share sumthing sbnarnye..bila bca ni aku cm terkesan sket ngan mesej yg nak disampaikan..ada kaitan dengan kehidupan seorang pelajar cm aku..jom2 sama2 meniti stiap fonem, suku kata, perkataan, baris dan ayat..haha..(bakal cikgu BM la katakan)haha..bermulalah ceritanya....

Masa jalan-jalan kat facebook tadi tiba-tiba tersentap bila terbaca status sepupu saya ni..

Tergamam sekejap..

[i told myself "you must work hard..but not for dean list not for pointer but to gain as much as you could...to house as much as nur of ilmu into your cerebrum... to let it run through your vein.ya Allah gives me strength..to make it comes true.but am i able to do it? can i afford to gain it??? it leaves a question mark for me..hopin dat question mark will lead me to da answer."]


Betul cakap dia!!

Dan sekarang saya dah sedar…

Sem ni apa niat dan aim saya ek?

niat saya nak dapat pointer bagus…nak naik kan pointer..

nak dpt pointer bla bla bla..pointer bla bla bla…

pointer lagi…..tapi…….tengokla..

Sepatutnya niat belajar kerana Allah..

Kerana Allah..

Sebab tu sem ni terrible sangat..

Belajar tapi belajar sebab nak exam..

Belajar tapi belajar ape yang nak masuk exam je..

Belajar tapi nak belajar bila nak test je..

Bukan sebab nak dapatkan ilmu…

Ya Allah..

Menyesal nya…satu sem ni macam ntah apa-apa..nothing..

Dah la kelas xpergi..

Macam mana nak dapat keberkatan dari lecturer??

Belajar memang belajar..

Belajar tapi lepas test je terus lupa..

Sebab apa??sebab belajar sebab nak exam..

Kate td nak pointer cantikk..

Padan muka sendiri..

Jadi mulai sekarang…saya akan tukar niat saya..

Saya belajar kerana Allah..

Saya ikhlas belajar untuk dapatkan ilmu…

Belajar selagi mampu..sebanyak mana yang boleh..

Yes! Ikhlaskan hati……


Huhu..menyesalnye..rsa cm kena kt batang hidung sendiri je..Ya Allah, bantulah aku utk ikhlaskan diri belajar semata-mata kerana Engkau Ya Allah..bukan hya di atas kertas..tp utk dipraktikkan dlm kehidupan seharian..Moga aku (dan kwn2 yg laen jgk) tidak tergolong dalam golongan yg lalai dan rugi..aminn Ya Rabbal 'Alamin..