Friday, October 7, 2011
Lawak ke??
Monday, September 12, 2011
..Tentera Yang Curang..
curahkanlah kesabaran atas kami
dan teguhkanlah pendirian kami
serta bantulah kami terhadap golongan yang kafir.
Ya Tuhan kami,
janganlah kau palingkan hati kami
setelah Engkau tunjuki dan berilah kami dari hadhirat-Mu rahmat
karena Engkau adalah Yang Maha Pemberi.
Ya Allah lindungilah kami daripada kesesatan dan terpesongnya iman,
dan berilah kami petunjuk dari kemungkinan sesat.
Ya Allah sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara kami dan hati kami,
maka berilah penghalang antara kami
dan antara syaitan serta perbuatannya.
Ya Allah aku mohonkan pada-Mu jiwa yang tenang tenteram,
yang percaya pada pertemuan dengan-Mu
dan redha atas keputusan-Mu serta merasa cukup puas dengan pemberian-Mu.
Tuesday, May 17, 2011
..Put A Distance From Me, Pleaseee..
Monday, April 25, 2011
Allah Is Our Aim
Sunday, April 17, 2011
Dengarlah Duhai Hati..

Sunday, March 27, 2011
Dia Menjadi Pilihan..
![]() |
I hope more such programs will be displayed instead of Akademi Fantasia, Mentor and etc..Nothing more to say..I'm excited rite now..May Allah bless me and u to guys..=) |
Tuesday, March 15, 2011
..Indahnye Teguran Allah..
Monday, February 21, 2011
Solehah ke Aku?
Tuesday, December 7, 2010
..Seat-belt & Tudung? Ade Kaitan Ke?..
Pada suatu petang....berhampiran surau Fakulti Perakaunan, UUM.
Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.
" Awak, boleh saya tanya?"
"Hmm, iya..boleh" Jawab saya sambil tersenyum.
"Kenapa awak pakai tudung besar-besar ya..tak rimas ke?" Dia bertanya.
Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.
"Tapi kenapa ya?"
"Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.
Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.
" Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh?"
Dia mengangguk
"Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.
"erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.
" Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.
"Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.
"Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.
"So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.
" Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"
"Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"
"Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga"
Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.
"Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."
Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut.
"Ok, lets me explain ya. Persoalan kenapa saya pakai tudung yang besar-besar sama sahaja dengan jawapan awak tadi tentang kenapa kita pakai seatbelt bila memandu. Tujuannya sama. iaitu keselamatan" Saya menjawab mengikut jawapannya pada persoalan tadi. dan dia semakin merenung saya sambil berfikir.
"Tapi kalau tak pakai seat-belt, tak apa-apa kan? Tak berdosa, kan? Asalkan kita yakin kita mampu memandu dengan baik.Tapi yakin ke kita bila kita memandu tanpa memakai seat-belt walaupun memandu dengan baik dan berhemah, kita akan selamat?"
Dia menggeleng kepala tanpa suara.
" Hmm, thats why saya cuba menjaga keselamatan hidup saya dengan tudung yang besar. Sebab saya tak tahu apa bencana yang sedang menanti. Semuanya untuk tujuan keselamatan ditambah pula dengan galakan agama yang suruh kita menjaga pemakaian yang lebih selamat'. Iya, tudung kecil atau tudung biasa tak mengapa, asalkan mampu menjaga diri sebab dunia sekarang, tau-tau je la kan, banyak godaanya. Kadangkala hanya kita yang berhemah di jalan, tetiba sedar-sedar kita kena langgar, nasib baik pakai seat-belt...hehehe".Saya tergelak kecil. Berharap agar mengundang bibit mesra dengannya.
" Dan satu lagi, kereta sekarang macam-macam gaya dan jenama, kan? Orang ramai tergilakan kereta-kereta canggih sehingga lupa nak menjaga keselamatan. Ramai je yang berkereta canggih tapi akhirnya tercampak keluar dari keretanya sendiri apabila berlaku kemalangan yang tidak diigini. Macam tu jugak tudung, sekarang ni macam-macam fesyen, tapi masih lagi tak ikut syariat. Ketat sana, singkat sini. Bukankah itu membahayakan hidup? " Saya tersenyum. Sedaya upaya membuatkan dia terus berfikir.
"Tudung besar yang saya pakai ini bukan untuk mintak penghormatan daripada sesiapa pun. Tapi tak lari dari tujuan keselamatan. Selamat untuk diri sendiri, selamat untuk orang lain dan juga yang penting, saya nak cuba penuhi galakkan agama supaya menjaga diri melalui pemakaian."
"So, persoalan rimas atau tak, dah terjawab tadi..kan?" Saya bertanya kembali. Dia memandang bebola mata saya mencari pengertian.
"Tak rimas ke pakai tudung besar-besar?. Hmm, hanya yang pakai sahaja yang tahu. Kadang tu rimas jugak la, lebih-lebih lagi musim panas. Tapi tahan sikitla, sebab prinsip kita untuk jaga keselamatan. Sebab itu, pemandu yang paling berhemah adalah pemandu yang sentiasa menjaga keselamatannya..betul tak? Saya terus bertanya. Dan dia mengangguk.
"So, faham tak kaitan antara tudung besar dengan seat-belt?" Saya bertanya dengan lembut, memancing kefahamannya..
Dia mengangguk...
"Maaf, saya pergi dulu ya..kelas saya dah nak start" Saya bangun dari kerusi dan mohon mengundur diri.
" Iya" Jawabnya ringkas, masih lagi seolah-olah memikirkan sesuatu.
Saya berjalan meninggalkan dia menuju ke kelas sambil brmonolog sendirian.
'Hmm, ada kaitan jugak ya seat-belt dengan tudung besar ni..sebelum ni tak pernah terfikir' Tersenyum saya..moga hari ini sedikit ilmu itu mampu meluaskan selautan kebaikan...dan membukakan jalan buat mereka yang mencari jalan.. ameen.
dan saya..terus berjalan, sambil membetulkan 'seat-belt' saya yang asyik terasa longgar sahaja pin'nya...kena pakai betul-betul nanti tak selamat...hehe...
Monday, November 8, 2010
..Peperiksaan? Ikhlas Ke Kita Selama Ni?..
Assalamualaikum..=)
Dear readers..(eh, cm nak wat surat la plak..hehe) Urmm..skrg tepat kul 2.25 ptg..rehat kjap..asyik dok study utk exam je..(study ke?teett..) otak pun dh dpt 1 mesej yg berbunyik..'No space for new message'..
(cop2..msej ada bunyi ke? ahh..biar ar..msj aku je special sket..kui3
..) Nak share sumthing sbnarnye..bila bca ni aku cm terkesan sket ngan mesej yg nak disampaikan..ada kaitan dengan kehidupan seorang pelajar cm aku..jom2 sama2 meniti stiap fonem, suku kata, perkataan, baris dan ayat..haha..(bakal cikgu BM la katakan)haha..bermulalah ceritanya....
Masa jalan-jalan kat facebook tadi tiba-tiba tersentap bila terbaca status sepupu saya ni..
Tergamam sekejap..[i told myself "you must work hard..but not for dean list not for pointer but to gain as much as you could...to house as much as nur of ilmu into your cerebrum... to let it run through your vein.ya Allah gives me strength..to make it comes true.but am i able to do it? can i afford to gain it??? it leaves a question mark for me..hopin dat question mark will lead me to da answer."]
Betul cakap dia!!
Dan sekarang saya dah sedar…
Sem ni apa niat dan aim saya ek?
niat saya nak dapat pointer bagus…nak naik kan pointer..
nak dpt pointer bla bla bla..pointer bla bla bla…
pointer lagi…..tapi…….tengokla..
Sepatutnya niat belajar kerana Allah..
Kerana Allah..
Sebab tu sem ni terrible sangat..
Belajar tapi belajar sebab nak exam..
Belajar tapi belajar ape yang nak masuk exam je..
Belajar tapi nak belajar bila nak test je..
Bukan sebab nak dapatkan ilmu…
Ya Allah..
Menyesal nya…satu sem ni macam ntah apa-apa..nothing..
Dah la kelas xpergi..
Macam mana nak dapat keberkatan dari lecturer??
Belajar memang belajar..
Belajar tapi lepas test je terus lupa..
Sebab apa??sebab belajar sebab nak exam..
Kate td nak pointer cantikk..
Padan muka sendiri..
Jadi mulai sekarang…saya akan tukar niat saya..
Saya belajar kerana Allah..
Saya ikhlas belajar untuk dapatkan ilmu…
Belajar selagi mampu..sebanyak mana yang boleh..
Yes! Ikhlaskan hati……
Huhu..menyesalnye..rsa cm kena kt batang hidung sendiri je..Ya Allah, bantulah aku utk ikhlaskan diri belajar semata-mata kerana Engkau Ya Allah..bukan hya di atas kertas..tp utk dipraktikkan dlm kehidupan seharian..Moga aku (dan kwn2 yg laen jgk) tidak tergolong dalam golongan yg lalai dan rugi..aminn Ya Rabbal 'Alamin..







