The biggest collection of MySpace 2.0 Layouts online
MySpaceLayouts

Friday, February 18, 2011

Ter'overacting'

Assalamualaikum dear readers..=)

Terkedu sejenak bila soalan itu diajukan..Benakku bermonolog sendirian..Kagum..Pada usia yg begitu muda, insan itu mampu berfikiran matang..Memikirkan masalah-masalah yang melanda umat Islam kini..Kulihat dia termenung..sedang berfikir barangkali..Apa yg bermain di fikirannya, Allahu'alam..

'Akak, susah kan kalo pakai tudung labuh tapi attitude masih x brapa nak ok..akak xrasa cmtu?' Masih terngiang-ngiang luahan pandangannya itu..syukran wahai adikku..Pertanyaanmu menyedarkanku..Pertanyaanmu juga membuatkan air mataku mau mengalir deras..tapi kugagahkan diri menjadi setenang mungkin di hadapanmu..

'Dah pkai tudung comel dah..akhlak pun kena jaga la..,' jawabku ringkas sambil ketawa kecil (ketawa yg xikhlas)..Riak wajah adik itu menunjukkan ketidakpuasan hatinya dengan jawapan ringkasku..Perasaan malu dengannya kian menebal..terasa tiap tutur katanya bagaikan dikiaskan kpdku..

Ada juga kebenaran dlm butir bicara ukhti tersebut..Cuma jarang pula aku memikirkannya.. Hinanya diri ini dlm kalangan hamba-hambaMu yg lain..Kadang2 terasa insan fakir yg meminta-minta di jalanan lebih mulia daripada diriku..

Aku suka memerhati setiap perlakuan manusia..terutamanya di tempat umum..di shopping kompleks time keluar ngan ma or kwn2 yg lain..kt bus stop..dan kenalan2..byk perkara yg kupelajari daripada mereka..byk perubahan dh berlaku..ada yg positif..alhamdulillah..ada yg hmmm...tp xpe..insyaAllah sumenye masih dlm proses mengenali diri @ cuba mencari identiti sebenar..Moga identiti yg diketemu mendapat redha Allah..=)

Selama ni tanpa kusedari, byk perkara yg sudah melebihi batasan kulakukan.. dr segi ikhtilat..perlakuan sbg seorang Muslimah..aku leka..aku alpa..aku lemah menandingi nafsuku sendiri..Adakah aku telah mencalar imej Islam yg mulia? Apakah pandangan mereka-mereka yg belum dikurniakan Hidayah oleh Allah terhadap Islam apabila masyarakat Islam sendiri tidak mengamalkan apa yg telah digariskan utk kita?

Rasulullah bersabda: " Sesungguhnya Allah telah berkata: ' Aku tidak mengumpulkan pada hambaKu dua ketakutan dan dua keamanan. Barangsiapa takut kepadaKu di dunia, Aku amankan dia di akhirat. Dan barangsiapa (merasa) aman dariKu di dunia, Aku takutkan dia di akhirat.' "


InsyaAllah mudah-mudahan, kita tergolong dlm kalangan hamba Allah yg sentiasa berbakti dan mengabdikan diri kepadaNya..Ahli panel forum 'Sejauh mana kita mengenal Nabi Muhammad' pnah berkata, Umat manusia cuma diberi 2 pilihan, nak syurga ataupun neraka..xde yg tengah2..Sekiranya ditanya, ada ke yg nak msuk neraka..rasanya kalo ada mungkin org yg terkena ra'sun maridh..huhu..Sebaliknya, jika diukur melalui amalan, cm xnk ke syurga je..

Teguran ataupun kritikan ini sbnarnye untuk diri sendiri jugak dan sahabat2 sekalian..Demi Allah, uhibbukumfillah..jgalah diri kalian..Ia merupakan amanah Allah yg bakal dipersoalkan di akhirat kelak..jage diri, tingkatkan iman, jauhi kemungkaran..(dah boleh wat slogan ni..hehe)

Ok..stakat ini dulu..jejariku sudah tidak mampu menekan punat2 di keyboard lappy..Assalamualaikum..

2 comments:

  1. kadang2 manusia tu terleka, sbb tu sentiasa diperlukan manusia lain utk mengingat...saling mengingati. syukran2.

    ReplyDelete
  2. ye saling mengingati..and now, i need u all..=)

    ReplyDelete