The biggest collection of MySpace 2.0 Layouts online
MySpaceLayouts

Wednesday, June 30, 2010

..Layakkah Aku??..

Assalamualaikum..=)

Semalam xsmpat nk update blog ni..sbb mood xbaek..huhu..Semalam ada perjumpaan kt surau.. Ptg tu aku dpt msj drpd Kak Pah..Kak Pah soh aku g surau jumpa Kak Sal..Aku cm pelik gak..napa ek..bila aku tye, Kak Pah soh g je..Mcm2 yg aku fkir..tkut pun ada gak..yela..Kak Sal kan antara akak yg pegang jwatan tertinggi dlm PAI..nervous sih..

Lpas solat, aku pun g la surau..Dlm perjumpaan tu Kak Izma ckap psal kepentingan dakwah sesama kita especially kt mktab ni..Bila Kak Izma ckap pasal dakwah zatiyyah, rasa cm nak nangis je..Dakwah zatiyyah ni lebih kpd muhasabah diri..perbaiki kekurangan diri..mksudnye sblum kita berdakwah kt org laen, kita kena la dkwah kpd diri sndiri dulu..Mudah2an Allah tlong kita berdakwah kt org laen..insyaAllah..Kalo nk lebih menghayati mksud dakway zatiyyah ni, try baca buku Travelog Haji..sgt2 menyentuh perasaan..insaf terus..Travelog Haji tu cita cmne sorg hamba Allah yg x mengamalkan cara hidup Islam walaupun dia ni sorg yg berjaya..mmg aku nk promote buku tu..sbb sgt2 memberi kesan kpd aku..

Berdakwah ni plak amat2 pnting..Kak Izma ckap, wajib or xwajib kita berdakwah tu bergantung pada keadaan..xkira la kita ni wat salah ke x wat salah ke, boleh je nk tgur org lain..dlm masa yg sama perbaiki diri..jgn la wat bnde2 mksiat..na'uzubillah..Moga2 Allah lindung..Kak Izma ada gak ckp kalo org yg mengamalkan dakwah zatiyyah dlm kehidupan dia, Allah akan lindung dia drpd buat mksiat..Contohnye..bila sorg ni tingin sgt nk g tgk wyg..Walaupun dia tau tgk wyg tu xelok, nafsu dia nk jgk..Allah akan halang dia..Mesti ada saja alasan yg akan wat dia xleh g tgk wyg..xde duit ke..xde transport ke..parents xkasi kluar ke..hebatkan dakwah zatiyyah ni..

Layak ke aku??Aku xpnah lgsung terfikir lg nk bwak usrah utk adik2 junior..crius aku ckp, XPNAH lgsung..aku rasa blom bsedia..Sblum aku bg alasan pape, Kak Izma ckap kalo nk tunggu ilmu ckup, sampai bila ilmu kita akan ckup..Nak tunggu bersedia, sampai bila kita btul2 bersedia nk bwk usrah sndiri..Mmg ada btulnye pa Kak Izma ckp tu..

Aku keliru..aku rasa berat nk terima..rasa berat jgk nk tolak..berat nk terima sbb aku rasa masih kerdil lg nk pimpin adik2..mentah2 alasan aku yg ni ditolak..yg rasa berat nk tolak plak sbb ak rasa kesian tgk mereka2 yg blum benar2 faham konsep Islam..ak pun xterkecuali sbnarnye..still mencari..insyaAllah..Moga Allah kuatkan aku mencari redhaNya..

"Ya Allah..Aku berserah segalanya padaMu..Lorongkanlah aku ke jalanMu..aku xmmpu bersendirian..Jadikanlah aku insan yg memberi, bukan semata-mata menerima..Jika Kau takdirkan ini sebagai ujian utk menguji keimananku, aku redha Ya Allah..Sekiranya ujianMu ini berat bagiku, kuatkanlah aku..aminn.."

2 comments: