The biggest collection of MySpace 2.0 Layouts online
MySpaceLayouts

Wednesday, June 9, 2010

..Sifat Orang Mukmin..

Assalamualaikum..=)
Sbnarnye skrg ni tgh boring..ttbe tergerak hati nk bca msej kt fb..da 1 msj yg wat ak tertarik nk bca..kwn KMM yg anta..msj tu psal sifat sebenar seorang mukmin..kt sni aku nak kongsi ngan korang sume psal msj tu..

1)Orang Mukmin itu:
Jika melihat, dia mengambil pelajaran;
Jika berbicara,dia berzikir ;
jika kaya, dia bersyukur;
dan Jika ditimpa musibah dia bersabar.

2)Orang Mukmin itu:
Kegembiraan orang Mukmin terlihat diwajahnya, sedangkan kesedihannya tersimpan di hatinya.
Dadanya paling lapang (sabar) dan merasa dirinya paling hina.
Dia tidak menyukai kedudukan dan membenci reputasi.
Panjang kesedihannya. Jauh pikirannya.
Banyak diamnya.Sibuk waktunya.
Banyak bersyukur dan bersahabat. Tenggelam dalam pikirannya. Berpegang teguh pada kesetiakawanan.
Mudah perangainya. Penurut.
Jiwanya lebih keras daripada batu api, sementara dia lebih (merasa) hina daripada seorang budak.

3) Orang Mukmin itu:
Hanya mempunyai 3 (tiga) waktu, yaitu :
Waktu dia bermunajat kepada Tuhannya,
Waktu mencari penghidupannya (bekerja),
dan Waktu dia menikmati kesenangan dirinya (dalam hal-hal yang dihalalkan dan baik).


(Kata-Kata Mutiara Amirul Mukminin Imam Ali ibn Abi Thalib as)

Bila aku bca msj ni, trus tfikir, kalo disukat kat mana la tahap iman aku kan..kerdilnye aku ni..rasa insaf.. Ya Allah kuatkanlah aku..aku sntiasa alpa dan lalai ngan kehidupan aku selama ni..Harap2 apa yg ak kongsi ni dpat beri kesedaran kpd kita dlm usaha memperbaiki diri ke arah yang diredhaiNya..insyaAllah..selamat menghayati ye..=)

2 comments:

  1. iman sebesar zarah ALLAh swt bgi surga besar 10 kali gande dunia
    hebat kan??

    ReplyDelete
  2. tu tandanye Allah Maha Pemurah..kita je yg kena berusaha utk dpt redha Allah..=)

    ReplyDelete