The biggest collection of MySpace 2.0 Layouts online
MySpaceLayouts

Friday, July 30, 2010

..8..9..10..

Assalamualaikum..=)

8...9...10...urmm..kira apa ek..Biasa la bakal cikgu Maths..xabis2 ngan nombor kan..hehe..actually, aku kira bape hari lg nak puasa la..Ttbe rasa xsabar2 sgt nk puasa..Smalam masa sembang ngan Lany, dia ada tye aku pasal konsep tadarus Al-Quran..insyaAllah kalo Allah izinkan, aku n Su nak wat tadarus Al-Quran tiap2 mlm..sapa yg nk join, datang la bilik ye..sangat2 dialukan..lg ramai lg meriah..

Urmm..smakin dekat ngan puasa ni rasa xsabar la plak..sukanya..sama2 la kita siapkan diri utk melalui hari2 indah dlm bulan Ramadhan ok..moga2 amalan yang bakal kita lakukan akan diterima Allah dan mendapat ganjaran yg berlipat ganda..aminn..

Setiap kali puasa, mesti ada tekad baru..insyaAllah..tahun ni semangat nak puasa tu rasa laen sket..ntah la napa..mybe sbb bru dpt suntikan semangat kot..ok..aku mmg Tekad!! nk berubah!! xnk wat bnde lagha lg..xnak beremosi lg..ntah pape..cm budak2 plak rasa bila dlm masalah..S***i* ckap, "Kalo ada masalah, let it be..selesaikan dgn tenang..jgn hirau apa yg org nk ckap..jgn risau pandangan manusia kt kita..risau kalo Allah xpandang kita..sbb antara pandangan manusia n pandangan Allah, mana lg pnting? msti la pandangan Sang Murabbi kan..sbb Dia la tmpat kita meminta.." syukran to my motivator..rasa tenang bila dia cakap cmtu..dh lama dh xcontact..apa la khabar dia kt Rusia tu kan..hrap2 boleh adapt la..insyaAllah..

Tahun ni seperti tahun2 laen, aku berazam xnak tinggal solat tarawih..Mcm tahun2 lpas aku g masjid ngan mama..awal2 puasa je ramai orang..bila dh last2 xsampai 3 saf..sedih pun ada gak..sepatutnye semakin dekat2 last ni smakin byk la beribadat..sbbnye xrasa rugi ke Ramadhan dh nk tinggalkan kita..aku ckap ni pun sama je..ada gak yg tinggal tarawih..mmg ada tinggal pun..hehe..suasana kt Malaysia xsama cm negara Islam yg laen..kdg2 rasa teringin sgt nk g kt negara Timur Tengah..tingin nk rasa suasana cm kt sana..tp tula..blum ada rezeki lg..

2nd tekad aku, nak control perlakuan..tp ni bukan utk bulan puasa je k..harap2 hikmah bulan Ramadhan ni akan dpt mengubah aku yg masih tercari-cari identiti diri yg sbenar ni..insyaAllah.. Moga harapan aku yg ni Allah makbulkan..skrg ni semakin byk aku mencari, semakin aku rasa jahil..rasa sgt2 kerdil..even kalo dalam kalangan kwn2 sndiri..time diorg cita pasal kisah2 nabi ke ape ke..rasa teruknye aku, asal aku xtau ek..hmmm..

Berbalik kpd bulan puasa k...


Jom usaha tingkatkan amalan..jauhi perkara maksiat..try ubah diri..insyaAllah..



Bila tgk gambar ni, apa yg korang fikir?? Kalo aku, byk bnde yg aku fikir..salah 1 nye mcm sume org tau, masa bulan Ramadhan ni syaitan2 akan dibelenggu..dibelenggu cne ak xtau la..aku ni bukan sorg yg arif sgt nk explain bab2 ni..t clap2 explain, abis hancur! 2nd, ak fikir psal kekuatan diri aku nak tahan nafsu..sume org senang je ckap kwal nafsu, tp nak laksanakan tu yg susah..kena kuat la..

Ckp psal nafsu ni, tingat plak zaman kt esyad dulu..ustaz Halim pnah ckap, nafsu ni mcm kereta..kalo kita tekan minyak dia akan laju..mksudnye kalo kita ikut sgt, dia akan cepat je bwk kita mnyimpang dari landasan yg benar..na'uzubillah..xnak la cmtu kan..dlm buku Penenang Jiwa Imam Al-Ghazali, (xabis2 nk promote buku ni kan..hehe)ada cita psal sorg hamba Allah ni.. dia sgt2 mengawal nafsu sehinggalah saat2 kematiannya..Masa tu dia nak sgt mkn ape ntah..makanan Arab..xingat la nama makanan tu..Dia kata kt nafsu dia "Wahai nafsuku, bertahanlah..selama berpuluh tahun aku berusaha dan alhamdulillah aku mampu mengawalmu..sekarang ini usiamu hanya tinggal sesaat" Beza ngan kita, kalo nak apa pun, xde nk pujuk diri sndiri..maen ikut je apa kata hati..hmmm..

Yg utamanya, xkisah la pape pun yg kita buat, apa pun yg kita nak, mesti fikir dulu, adakah apa yg kita akan buat tu, Allah murka?kalo still on the right track, go on..ok..stakat n dulu..t kalo ada pape yg menarik aku post lg ek..Assalamualaikum..=)

No comments:

Post a Comment